Eind Evaluatie | P408

Cijfer: 9.0


Hoe vond ik het vak CKV om te hebben?

In het begin van dit jaar wist ik echt niet wat ik moest verwachten, zo had ik van sommige vrienden uit de vijfde klas horen zeggen dat het echt een saai en vermoeiend vak was. Ook zeiden sommigen dat het vak heel erg veel werk was om alles op orde te krijgen. Maar mij is dat flink meegevallen, zeker als je alle acht domeinen goed indeelt zul je het veel makkelijker krijgen over het hele jaar. Toen ik steeds verder kwam vond ik het steeds leuker om te doen, ook gingen mijn cijfers vooruit en werd daardoor erg gemotiveerd om nog hoger uit te komen. Ik had niet verwacht dat je zoveel kunst om je heen ziet in het dagelijks leven. Wat ik vooral leuk aan het vak CKV vond is de presentaties en de creatieve opdrachten. Hiermee was ik altijd uren bezig, maar mij maakte dat niets uit. Jammer dat de leukste activiteiten dit jaar niet konden doorgaan door COVID-19, zoals naar het Zaantheater, waar ik echt naar uitkeek. Daarnaast is het ook zo dat veel mensen niet weten hoe uitgebreid en leuk het vak CKV is, want er is meer dan alleen maar architectuur en gebouwen. Bovendien was de lerares ook heel aardig en hielp als het nodig was met de opdrachten. Ik zou daarom het vak zeker aanraden aan de derde klassen, omdat zij dan ook kunnen verdiepen in kunst en cultuur en hierbij hun talenten te laten ontwikkelen.

Hoe vond ik CKV in de Corona-tijd?

Op 15 maart werd door de minister-president duidelijk gemaakt dat door de verspreiding van COVID-19, de scholen per direct moesten sluiten, wat veel betekende voor het vak CKV. Nu kon ik daardoor niet naar het Zaantheater (op 11 april) en vervolgens moesten we dus heel veel opdrachten zelf thuis maken, wat voor mij als een voordeel werkte. Alle opdrachten perfect verlopen en daarom denk ik een mooi eindcijfer te hebben gepakt voor dit schooljaar. Gelukkig waren de opdrachten die we moesten doen schaars, dus was het te doen.

Welke dingen heb ik dit jaar allemaal geleerd?

Ik heb dit jaar best veel geleerd, zo heb ik geleerd om goede samenvattingen te maken en daarnaast ook nog die samenvattingen te presenteren. Presenteren vind ik een moeilijk vak, maar door CKV ben ik een stukje zekerder geworden. Ook heb ik geleerd om echt goed onderzoek te doen en ik heb ook vooral geleerd om lappen met teksten te schrijven, zoals op deze site..

Tips + Tops voor volgend schooljaar:

Omdat er veel mensen zijn die het vak CKV niet leuk vinden, heb ik een paar ideeën voor het volgende jaar om het aantrekkelijker te maken voor ze. Zo kan je bijvoorbeeld iets doen met een onderwerp wat te maken heeft met de toekomst, zoals tekeningen maken over hoe de kinderen zichzelf in de toekomst zien. Ook zou ik vaker mooie muziek of korte videofragmenten van films laten zien om het aantrekkelijker te maken. Daarnaast kun je de kinderen hun hele eigen project beginnen, dan kunnen ze zelf kiezen waardoor ze ook echt geïnteresseerd raken. Zo kunnen ze ervoor kiezen of ze een presentatie, onderzoek of wat anders doen!

TOEVOEGEN

WEGLATEN

BEHOUDEN

Projecten naar keuze

Toekomst werken

Danslessen (veel vinden het saai)

Toneellessen (veel vinden dit niet zo leuk)

P403 | Onderzoek + Presentatie + Kunstwerk

Kunststromingen

Hierbij een overzicht wat ik per domein heb moeten doen en wat ik ervan vond:

Je kunt op de titels op het donkerbruine vlak klikken om naar de desbetreffende pagina te gaan voor meer informatie!


In het begin van begon ik met de opdracht: 'Mijn Kunstautobiografie'. In deze opdracht was het de bedoeling om een tekening te maken met zeven opdrachten daarom heen om mij beter te leren kennen. Dit vond ik een leuke opdracht om te doen. De opdrachten kon je vinden in boek. De zeven opdrachten die ik heb uitgewerkt in mijn tekening waren:

- Wat is jouw ervaring met kunst?

- Welke kunstenaars ken jij?

- Welke kunstdisciplines spreken jou aan?

- Wat voor culturele activiteit zou je dit jaar met CKV het liefst willen ondernemen?

- Wat versta jij onder kunst?

- Welk kunstwerk vergeet jij nooit meer?

- EXTRA: Wat is jouw afkomst?

Opdracht ingeleverd: 16 september 2019  |  Cijfer: 8.0

Mijn Kunstautobiografie (Klik op de afbeelding om te vergroten!)

Na de opdracht over mijn kunstautobiografie ging ik naar het museum of Humanity. In het museum kregen we eerst uitleg van Ruben Timman over waarom, en hoe deze foto's tot stand zijn gekomen. Daarna mochten we zelf op pad om foto's te maken. Toen ik thuis was ging ik gelijk op mijn computer om de opdrachten te maken die erbij hoorden. In de opdrachten stond dat je verschillende soorten foto's moest beoordelen kunstbeschouwingen maken en nog veel leukere dingen. Dit museum heeft mij veel opgedaan en vond ik leuk om te bezoeken.

 

Later moesten we ook nog een presentatie maken over een bepaald onderwerp wat in je lesboek stond, wat je vervolgens moest samenvatten en daarna in de klas te laten presenteren. Ik, Max en Teun deden het over architectuur, waarbij we een hele mooie PowerPoint (te vinden in het kopje: P402) met informatie hadden gemaakt. Dit vond ik een leuk onderwerp, dus erover praten was superleuk!

Ingeleverd op: 19 november 2019  |  Cijfer: 9.0

Kofi Annan

Ben (in de stijl van Ruben Timman) 

In de derde opdracht, maar ook wel de leukste opdracht van allemaal, heb ik een gigantische stad gemaakt in Minecraft. Deze stad heb ik heb ontwikkeld door mensen te vragen wat zij voor gebouwen vinden passen in een stad, waarbij de meesten zeiden: Veel kleur, hoge gebouwen en strak. Nadat ik mensen had geïnterviewd ging ik met vrienden aan deze stad beginnen te bouwen. Na 2,5e week hard werken is het gelukt en heeft het een prachtig eindresultaat. Meer zien? Dan kan je naar de pagina P403 gaan en kijken naar mijn PowerPoint of de foto's onderaan de pagina.

Dit vind ik veruit de beste en de leukste opdracht die ik dit jaar heb gedaan met CKV. 

Ingeleverd op: 24 februari 2020  |  Cijfer: 9.0

Minecraft Stad Project - Skyline KyBe

 

In dit onderdeel van mijn site heb ik drie recensies geschreven over twee series en een 'virtueel' theaterstuk die mij zeer zijn bevallen. De series die ik heb beoordeeld zijn: 'Het jachtseizoen' (van YouTube). Waarschijnlijk denken sommigen nu van wat is dit? Maar dat leg ik uit in de pagina P404, zodat jullie dat ook gaan volgen! Daarnaast ga ik mijn mening geven over de serie 'Rundfunk' (van TV), waarna helaas de voorstelling op 11 april niet kon doorgaan vanwege COVID-19, maar dat ik jullie toch een beetje wil leren over wat de serie inhield, om zo later ook naar zo'n voorstelling te willen.

Ingeleverd op: 16 april 2020  |  Cijfer: 8.0

Rundfunk

Dangerous Liasions

In deze opdracht was het de bedoeling om op onderzoek uit te gaan hoe hij zo beroemd is geworden, wat hij heeft betekend voor de beeldende kunst en wat ik het mooiste schilderij van hem vind. Zelf vind ik de Guernica het mooiste. Daarnaast moesten we een tekening maken in de stijl van het kubisme. Hierbij heb ik mijn moeder nagemaakt en daar was ik hel trots op. Voor de rest vond ik het leuke opdracht waarbij je veel onderzoek moest doen en daarnaast ook zeer creatief te zijn.

Ingeleverd op: 30 maart 2020  |  Cijfer: 8.0

Pablo Picasso

Guernica, 1937

In deze opdracht maken we verschillende kleine opdrachten over het pointillisme, over het expressionisme en nog veel meer. Voordat we aan het werk gingen aan de opdracht, kregen we eerst uitleg door onze docent mevrouw C.A.W. van Klaveren over de stroming zelf om een beeld te krijgen wat je eigenlijk moet maken.

 

Voor de opdracht kunststromingen heb je veel techniek nodig. Elke les (toen we nog naar school mochten) kregen we uitleg van mevrouw van Klaveren over een bepaalde kunststijl. Uiteindelijk moesten we zes kunststijlen uitwerken: Pointillisme, Expressionisme, Surrealisme, Dadaïsme, Optical Art en de middeleeuwse invloeden in de cultuur van nu. Dit heb ik vervolgens uitgewerkt tot een mooie gallerij op mijn site. Deze opdrachten maakten we onder invloed van muziek en nog veel meer.

 

Zelf vond ik dit een hele leuke opdracht!

Inleverperiode van: 20 januari 2020 tot 6 april 2020  |  Cijfer: 8.0

 Pointillistische opdracht

Optical Art opdracht 

 

 

 

In het Theatermijn heeft mijn groepje (Ben, Lucas, Finn, Floortje, Sarah, Lucy en meer) een filmpje gemaakt over een 'ritueel'. Wij deden dat over een drugsstam, genaamd 'C-Wiet'. Ik vond deze opdracht heel leuk om te doen en hoop zeker voor de kinderen van de derde klas dat zij dit volgend jaar ook mogen ervaren, zoals wij deden.

Ingeleverd op: 30 oktober 2019  |  Cijfer: 8.0

Het filmpje over C-Wiet:

 

Op zondag 15 mei maakte de minister-president duidelijk dat de scholen dicht zouden gaan vanwege de verspreiding van het corona-virus in Nederland tegen te gaan. In deze opdracht vertel ik over wat ik heb gedaan in deze Corona-tijd, zoals hoe ik ben omgegaan met het onderwijs en andere activiteiten. Ook vertel ik hoe ik het mondkapje van mijn kat heb gemaakt in de afbeelding hiernaast. Ik vond dit een best leuke vervangende opdracht, omdat het ook een erg actuele opdracht is.

 

Ingeleverd op: 18 mei 2020  |  Cijfer: 9.0

Ben met zijn zelfgemaakte mondkapje van een oude sok...

Mondkapje van een oude sok met versiering erop


BEDANKT!

Het was een mooi jaar waar ik veel van heb geleerd!

Eindcijfer: 8.5